מחוברות עובדים הוא מושג המעסיק ארגונים רבים בעולם בשנים האחרונות. מהי תחושת מחוברות עובדים (להבדיל משביעות רצון), מהם הגורמים שיכולים לתרום לתחושת מחוברות ואיך ניתן ליצור אותה?
מחוּבָּרוּת עובדים מוגדרת כרמת המחויבות של העובדים לאדם או למשימה בארגון, הזמן שהם משקיעים והותק שהם רוכשים בארגון כתוצאה ממחויבותם אליו. עובד מחובר הוא עובד הנלהב מעבודתו, הסופג ידע ונוקט בצעדים חיוביים כדי לקדם את המוניטין והאינטרסים של הארגון. עובדים מחוברים לארגון הם פרודוקטיביים יותר, נשארים לטווח הרחוק, נוטים להיעדר פחות ממקום עבודתם וכתוצאה מכך שיעורי ההצלחה של הארגון גבוהים יותר. מכאן שמעורבות עובדים היא הבסיס של מערכת היחסים בין הארגון לעובד והיא מהווה מפתח להצלחת הארגון.
שביעות רצון, גבוהה ככל שתהיה, לא מצביעה בהכרח על רמת המעורבות והמחויבות הרגשית של העובדים לארגון. עובד יכול להיות שבע רצון; להגיע למשרד בשעות הנדרשות ולמלא את תפקידו על הצד הטוב ביותר. זה עדיין לא אומר שהוא בעל תחושת מחוברות ומחויב לארגון ברמה הרגשית העמוקה.
מהי אותה "מחוברות" (Engagement)?
"מחוברות ארגונית" הפך להיות מונח שגור בפי רבים. חברת סנסקום מסייעת לארגונית רבים לעשות סדר ולשפר את מחוברות העובדים בארגון. מחוברות היא למעשה המידה בה עובדים:
- מרגישים מחויבות, הזדהות ותחושת "גאוות יחידה" כלפי הארגון
- יכולים להמליץ על הארגון כמקום עבודה
- משקיעים, ”מוכנים להתאמץ” ולפעול על מנת לתרום להצלחת הארגון
- מוכוונים להישאר בארגון לטווח הארוך
ישנם מספר גורמים משמעותים המשפיעים על מחוברות העובדים לארגון, כגון: פיתוח הקריירה של העובדים – ככל שהעבודה בארגון נתפסת ע"י העובד כיותר משמעותית, כך תגבר תחושת המחוברות שלו, יצירת תחושת שייכות וקידום הבריאות הנפשית והפיזית של העובד ועוד.
כיצד נוכל ליצור אצל עובדים תחושת מחוברות ארגונית?
בשונה מעולם העבודה ה"ישן", בו מנהלים הניעו עובדים ממקום של סמכות ו/או מכוח תפקידם, הדרך לרתום עובדים לעשייה ממקום של מחוייבות, לויאליות ומחוברות היא באמצעות יכולת ההשפעה של המנהל. יכולת זו אינה נגזרת מהזכויות של תפקידו הניהולי הפורמאלי, אלא נובעת ממאפייניו האישיותיים והבינאישיים כמנהל.
במקום זה, נקדם יחד איתכם עבודה מתוך חשיבה חיובית, מאמצת, משתפת, מסייעת, מאמינה ביכולות, מקדמת ומפתחת, ונסייע למנהלים בארגון לתפקד כמודלים לחיקוי ומעוררי השראה. חיזוק מחוברות ארגונית אינו דורש בהכרח תקציבים גדולים, אלא חשיבה ותשומת לב. יצירת מחוברות היא בעיקר מחשבה ויצירתיות. השקעה נכונה במחוברות מחזקת את השייכות והנאמנות של העובדים, ובכך מקטינה עזיבת עובדים, מחזקת את החוסן בתוך חוסר הוודאות, ויוצרת עוגנים לארגון שיעזרו לו להיות רלוונטי בימים שלאחר המשבר.